سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، میراثی ارجمند و نعمتی، عام و گسترده است . [امام علی علیه السلام]

علم شیمی

دود سیگار قاتل سیگاری ها و غیر سیگاری ها ...تنر اتن

دود سیگار عامل عمده ای در سرطان ریه ویکی از عواملی است که به امراض قلبی کمک می کند.غیر سیگاری ها اغلب در معرض دود سیگار هستند گر چه غلظت ان در مقایسه با سیگاری ها کمتر است.اخیرا دانشمندان دریافتند قرار گرفتن به مدت پنج دقیقه در معرض دود سیگار می تواند خطرناک باشد و سالیانه عده ی زیادی غیر سیگاری بر اثر بیماری های ناشی از سیگار جان خود را از دست می دهند. دود سیگار در محیط زیست متشک از گاز و ذره های ریز است . غلظت پاره ای از محصولات سمی احتراق جزئی در دود سیگار روشن در واقع بیشتر از دود سیگار در حال پک زدن است زیرا احتراق سیگاری که خود به خود در حال سوختن است در مقایسه با سیگاری که هوا از راه پک زدن از درون آن عبور می کند در دمای کمتری صورت می گیرد. البته دود سیگاری که خود به خود در حال سوختن است معمولا پیش از تنفس ان توسط هوا رقیق می شود و غلظتی که به شش های غیر سیگاری می رسد کمتر از غلظتی است که به شش های شخص سیگاری که در حال پک زدن سیگار است می رسد.

ترکیب شیمیایی دود توتون پیچیده است هزارها جزء دارد که چندین دو جین آنها سرطان زا هستند این گازها شامل کربن منوکسید? نیتروژن اکسید ? فرمالدهید ? هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای ? سایر ترکیبات آلی فرار و عنصرهای پرتوزا مثل پولونیم است. بخش ذره های ریز که قطران نامیده می شود شامل نیکوتین و هیدروکربن های با فراریت کمتر است و بخش عمده ی ان قابل تنفس است. بسیاری از مردم در چشم ها و مجراهای تنفسی خود از تماس با دود سیگار در محیط زیست احساس تحریک و سوزش می کنند. اجزای گازی دود سیگار به ویژه فرمالدهید ? هیدروژن سیانید ? استون ? تولوئن و آمونیاک علت بیشتر بو و سوزش و تحریک است. تماس با دود سیگار در محیط زیست علائم ناراحتی هایی مثل آسم یا درد قفسه ی صدری سینه را تشدید می کند.

برخی دانشمندان معتقدند تنفس بی اراده ی دود سیگار چه در حال سوختن و چه دود سیگاری که در بازدم شخص سیگاری در هوا رها می شود علت برونشیت? ذات الریه و عفونت های دیگر در 300000نوزاد در هر سال در ایالات متحده است.

در سال 1993سازمان حفظ محیط زیست در ایالات متحده دود سیگار در محیط زیست را به عنوان یک عامل شناخته شده ی سرطان زا در انسان طبقه بندی کرد تخمین زد که موجب حدود 3000مرگ ناشی از سرطان ریه در سال می شود . دود سیگار در محیط زیست همچنین عامل مرگ 40000  امریکایی در سال از طریق بیماری قلبی است. یک بررسی در بریتانیا تخمین زده است که دود سیگار در محیط زیست هر ساله باعث مرگ 140000  اروپایی از طریق سرطان و بیماری قلبی است.

 

 




فهیمه بیگدلی ::: سه شنبه 86/2/11::: ساعت 11:11 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 9


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :357224
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<